اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ ویدئو | دائمی: توجه ویژه به سلامت مردم، هدف شورای ششم در زمان آغاز فعالیت ما بود ویدئو | حسامی: چشم انداز ۲۵ ساله تامین آب مورد نیاز فضای سبز مشهد از پساب‌ها محقق خواهد شد ویدئو | حاجی بگلو: توسعه همه جانبه شهر با تاکید بر مناطق کم برخوردار را به انجام می‌رسانیم ویدئو | سلیمی: توسعه خانواده محور و حمایت از زنان سرپرست خانوار از سیاست های کلی شورا ششم است ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است | کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی امکان پذیر است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت
سرخط خبرها

تداوم اشتغال‌آفرینی در حاشیه شهر مشهد

  • کد خبر: ۱۵۰۰۴۷
  • ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰
تداوم اشتغال‌آفرینی در حاشیه شهر مشهد
به گفته مدیرعامل سازمان بازآفرینی با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در مراکز رویش‌نوین، سالانه ۵۰۰ شغل در مناطق کم‌برخوردار ایجاد می‌شود.

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ توانمندسازی مردم در حاشیه شهر و اشتغال‌زایی، یکی از چندصد وظیفه‌ای است که برای تحول در سکونتگاه‌های اطراف شهر‌ها برعهده سازمان بازآفرینی گذاشته شده است و ایده ایجاد مراکز رویش‌نوین در محلات هدف بازآفرینی و مناطق کم‌برخوردار شهر هم از دل همین شرح وظیفه توانمندسازی بیرون آمد. اردیبهشت ۱۴۰۱ نخستین مرکز توانمندسازی رویش‌نوین در محله نوده افتتاح شد؛ مرکزی که پیشران‌های تولید و کارآفرینان در آن مستقر و فعال شدند تا هم ظرفیت‌ها و نیرو‌های بومی و مستعد حاشیه شهر، به‌ویژه زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست، را شناسایی کنند و هم آن‌ها را در حوزه‌های مختلف شغلی پرورش دهند. حالا پس از تجربه موفق اشتغال‌زایی برای حدود ۳۰۰ نفر در مرکز توانمندسازی و کارآفرینی نوده، سه مرکز رویش‌نوین دیگر در فرهنگ‌سرا‌های غدیر، ثامن‌الائمه (ع) و امت راه‌اندازی شده است.

شرایط برای اشتغال اهالی بومی محلات، فراهم می‌شود

مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا، با بیان اینکه در حوزه توانمندسازی هدف این است که از افراد بومی محلات، استفاده و پس از توانمندسازی امکان اشتغالشان را در بازار فراهم کنیم، گفت: در این مراکز یک فرصت جدی برای ورود پیشران‌های تولید فراهم شده است که با ورود آن‌ها، ظرفیت‌هایی را که در حاشیه شهر برای اشتغال وجود دارد، شناسایی و فعال می‌کنیم. درکنار این ماجرا، مردم در مرکز رویش‌نوین آموزش می‌بینند، توانمند می‌شوند و سرانجام برای ورود به بازار اشتغال آمادگی پیدا می‌کنند.

پیش‌بینی ایجاد ۵۰۰ شغل در حاشیه شهر

علی رضازاده‌همدانی یکی از عوامل موفقیت مأموریت‌های سازمان بازآفرینی در حوزه کالبدی را توجه به اقتصاد مردم در این بافت‌ها دانست و تأکید کرد: مراکز توانمندسازی رویش، ظرفیت خوبی برای ایجاد اشتغال پایدار است. پیش‌بینی برای آینده این است که بتوانیم در این مراکز، سالانه پانصد شغل در مناطق کم‌برخوردار فراهم کنیم، ضمن اینکه در چشم‌انداز سال ۱۴۰۲، برنامه این است که هشت مرکز رویش‌نوین در شهر مشهد داشته باشیم و بتوانیم بیش از پیش آن‌ها را تقویت کنیم.

تسهیلات ویژه برای رویش‌نوین

وی با بیان اینکه ایجاد اشتغال پایدار در مناطق هدف بازآفرینی و تقویت مراکز رویش‌نوین، هدف مدیریت‌شهری در دوره ششم است، تصریح کرد: این کار حمایت ستاد بازآفرینی شهرستان را به‌همراه دارد. این حمایت و ظرفیتی که در مراکز رویش وجود دارد، موجب شده است بتوانیم در تعامل با دیگر سازمان‌های عضو ستاد بازآفرینی، تسهیلات ویژه‌ای به این مراکز اختصاص دهیم.

۴ کارگاه پیشران اشتغال در فرهنگ‌سرای امت فعال شد

شهردار منطقه ۵ نیز از افتتاح مرکز رویش‌نوین محله امت در فرهنگ‌سرای امت در این منطقه خبر داد و گفت: گام برداشتن در مسیر اشتغال‌زایی به‌ویژه برای خانواده‌های بی‌سرپرست یا بدسرپرست، کمک به روشن نگه‌داشتن چراغ اقتصاد کشور است و اگر این چراغ روشن بماند، بسیاری از معضلات اجتماعی جامعه حل می‌شود. مجید وحدتی‌پور با اشاره به اینکه سه کارگاه پیشران توانمندسازی در فرهنگ‌سرای امت فعال شده است، بیان کرد: سه رشته قالی‌بافی، عروسک‌سازی و خیاطی در این فرهنگ‌سرا آغاز به کار کرده‌اند و متقاضیان بعد از ثبت‌نام وارد فرایند آموزش و مهارت‌یابی می‌شوند، ضمن اینکه محصولات تولیدی آن‌ها از حمایت مدیریت‌شهری برای عرضه در بازار‌ها و نمایشگاه‌های مختلف برخوردار است.

منطقه ۷، میزبان ۲ مرکز رویش‌نوین شد

هم‌زمان با مرکز رویش‌نوین امت، دو مرکز دیگر نیز در فرهنگ‌سرای غدیر و ثامن‌الائمه تأسیس شد و آغاز به کار کرد؛ دو مرکزی که چهار کارگاه پیشران توانمندسازی در رشته‌های خیاطی، نازک‌دوزی، ضخیم‌دوزی، دوخت کیف‌های چرمی و اکسسوری در آن‌ها فعال شده است و بیش از ۳۴ نفر در همین روز‌های ابتدایی بازگشایی آن‌ها در آنجا مشغول فعالیت شده‌اند. شهردار منطقه ۷ در گفتگو با خبرنگار ما، در این زمینه گفت: فرهنگ‌سرای ثامن‌الائمه در طرق که به‌عنوان مرکز رویش‌نوین هم فعالیت می‌کند، ظرفیت بسیار خوبی در این محله ایجاد کرده است. طرق، محله‌ای همگراست و برای رونق مرکز رویش می‌توان از ظرفیت مردم این محله استفاده کرد تا میزان مشارکت افزایش یابد.

وحید برجسته‌نژاد به فعالیت بیش از سی نفر از بانوان در دو مرکز رویش‌نوین منطقه اشاره کرد و ادامه داد: در روز‌های ابتدایی آغاز فعالیت این دو مرکز، هفت نفر از بانوان در فرهنگ‌سرای غدیر کار خودشان را آغاز کردند و درحال‌حاضر ۲۷ نفر نیز در کارگاه‌های فرهنگ‌سرای ثامن‌الائمه (ع) طرق، مشغول کار و فعالیت هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->